loader
Astronomlar, Tamamen Lavla Kaplı Bir Gezegen Uydusu Keşfetti

Bilim insanları, uzayda dev bir gezegenin lavlarla kaplı bir dış uydusunu buldu. 550 ışık yılı mesafedeki yapı yaşam için oldukça imkansız koşullara sahip görünüyor.

Evrende bizimkinden başka milyonlarca galaksi var. Bu galaksilerin her birinde binlerce yıldız ve bu sayıdan çok daha fazla gezegen var.Haliyle bu gezegenlerin bazılarının kendi ayları var.

Şimdiye kadar henüz bizim kendi Güneş sistemimiz dışında bir gezegenin uydularını gözlemleyemedik ama bilim insanları bu yapıların var olduğuna emin. Hatta bu yapılardan bazılarının yaşam için ideal koşullara sahip olabileceğine inanılıyor. (Bu yapılara moon-moon adı veriliyor.)

The Astrophysical Journal’de yayımlanacak olan ve şu anda arXiv’de yer alan bir makaleye göre Bern Üniversitesi araştırmacıları, yeni bir dış uydu adayının izlerini keşfetti. Bu uydu, 550 ışık yılı uzaklıktaki dev bir gezegenin etrafında dönüyor. Taşlı yapının üzeri ise magma ile kaplı. Uydu, Star Wars filmlerinde Obi-Wan ile Anakin’in düellosunun yaşandığı Mustafar gezegenine benziyor.

Araştırmacılar, gaz devinin etrafında sodyum çıkışı tespit ettiler. WASP-49b adlı gezegenin durumunda böyle bir yapının ortaya çıkması da magma kaplı bir uyduyu gündeme getirdi. Bu uydunun bir benzeri de Güneş sistemimizde var, Jüpiter’in uydusu Io.

Araştırmacılardan Apurva Oza, doğal sodyum gazının gezegenden çok uzakta olduğunu ve bunun gezegen rüzgarlarıyla açıklanamayacağını söylüyor. Araştırmacı, bu uyduyu “Star Wars’ta Anakin Skywalker olarak bilinen Jedi’ın öldüğü gezegen Mustafar’a benziyor” diyerek açıklıyor. (Star Wars serisinde Anakin orada ölmez, Palpatine tarafından kurtarılarak karanlık Sith lordu Darth Vader’a dönüştürür. Obi-Wan da orada Skywalker’in ölmediğini, düşmüş jedi’ın karanlık Sith lorduna dönüşümünün tamamlandığını söylemiştir.)

Oza’nın çalışmasına göre bu uydu, sodyum ve potasyum yayıyor. Ancak henüz bu sonuç kesinleşmiş değil zira gezegenin etrafındaki büyük iyonize gaz birikimi, bu durumun esas sebebi olabilir.

KAYNAK : https://www.webtekno.com/astronomlar-tamamen-lavla-kapli-bir-gezegen-uydusu-kesfetti-h75081.html